Základní předbroušení a oprava skluznice

  • Přebroušení plochy skluznice na brusném pásu slouží k odstranění starého vosku a zvýraznění potřebných míst budoucí opravy.
  • Pro dokonalé odmaštění skluznice před její opravou použijeme odstraňovač vosku.
  • Mechanické vyčištění poškozené skluznice (škrábance a rýhy) zaručí dokonalé spojení nově natavovaného P–tex materiálu s původní skluznicí.
  • Použitím ručních pistolí nebo strojních extruderů nanášíme na plochu skluznice pouze nezbytnou vrstvu taveného polyethylenu. Takto natavená plocha může být okamžitě broušena na brusném kameni, aniž by bylo zapotřebí její zbroušení ručním nářadím.

Finální broušení

  • Velmi důležitá servisní operace, která zásadně ovlivňuje kluznou vlastnost plochy skluznice (odvod vody tvořící se pod skluznicí).

    • Na ideálně rovnou plochu skluznice „rýsujeme“ finální strukturu použitím brusného kamene s obměnou otáček jeho rychlosti, rychlosti posuvu a přestavění povrchové struktury – orovnání kamene diamantem.
    • Dle charakteru lyže a sněhového podkladu volíme adekvátní typ požadované struktury – lineární, kombinované nebo variální, a dále pak na hrubé, střední a jemné.

 

 

Úhlování boční hrany

 

Úhel boční hrany závisí na typu a charakteru použití lyže/snowboardu, zkušenosti uživatele a tvrdosti podložky.

  • Boční úhlování hrany – základní úhlování se provádí pomocí brusného pásku v rozsahu 89 – 87°. Správně volený úhel zabezpečuje dokonalému kontaktu hrany se sněhovou podložkou v průběhu celého oblouku v závislosti na charakteru lyže.

Doporučujeme:

  • 89° – pro začínající lyžaře nebo seniory, snb FS/FR
  • 88° – standartní úhlování boční hrany pro průměrného lyžaře i sportovního lyžaře, snb Slalom/SnbCross (vyznačuje se dostatečnou ostrostí na zmrzlém nebo technickém sněhu a dlouhou životností)
  • 87° – pro závodní lyžaře a experty

Úhlováním hrany pouze z boku garantujeme velmi ostrou až agresivní hranu nářadí. Doporučujeme pouze pro vysokou sportovní úroveň lyžaře / snowboardisty, pro závodní lyžování úrovně - světový, evropský pohár.

 

Tuning spodní hrany

Je nedílnou a nezbytnou součástí kompletní úpravy hrany. Slouží k přenosu účinnosti bočního úhlu hrany na sněhovou podložku zejména při jízdě po hraně při carvingovém oblouku, zabraňuje nežádoucímu zařezávání hran.

  • odklon – tuning spodní hrany směrem od podložky je možný pouze na základě přesné roviny skluznice a hrany.
  • Tuning hrany se provádí pomocí paralelních brusných kamenů s konstantním úhlem sklonu, rychlosti posuvu a jeho tlaku.
  • Podbroušením – vyleštěním spodní hrany zároveň odstraníme zbytkový otřep vzniklý při bočním broušení

Radiální tunning – nebo-li proměnlivý tunning spodní hrany, je novinkou v oblasti tuningu spodní hrany, kdy stupeň odklonu spodní hrany se pohybuje v rozmezí 0,4°až 0,8° v závislosti na vykrojení lyží. Radiální tunning se vyznačuje snadnějším nástupem do oblouku a stabilitou při jízdě v průběhu celého oblouku. Není určen jen pro sportovní lyžaře, ale i pro širokou lyžařskou veřejnost.

 

Voskování a leštění

Po finálním broušení je nezbytná impregnace voskem. Samotné broušení je vždy velkým zásahem do jednotlivých pórů skluznice. Základní impregnace je zvláště potřeba k hloubkové ochraně póru a zajištění jeho elasticity.

Nanesení vosku je možné dvěma způsoby:

  • horkým válcovým kartáčem
  • silikonovým válcem ponořeným ve voskové lázni

Po namazání skluznice dostanete úplně jiný pocit z jízdy. Jízda se stává mnohem zábavnější, jednodušší a rychlejší. Výsledný pohyb na svahu je pak elegantnější a technika jízdy lepší.